550 Grunnskolelærerutdanning 1-7 nettbasert, deltid, bachelor

Innledning

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Se også egen nettside om nettbasert lærerutdanning.

Mange er eksperter på undervisning i betydningen å bli undervist. Det er et sprang fra å være ekspert på å bli undervist til å bli en god lærer. Å mestre dette spranget er uten fasit. Det gjør alle som arbeider i klasserommet om til oppdagere. For å ta spranget kreves egeninnsats, fordomsfrihet og faglig interesse.

Denne utdanningen kvalifiserer for å undervise på barne - og mellomtrinnet i skolen. Utdanningen legger vekt på faglig bredde, samtidig som den går i dybden på hvordan barn utvikler grunnleggende ferdigheter. Utdanningen er nettbasert og mye av undervisning og veiledning skjer på nett i sanntid med samlinger på Notodden (tre i året) og veiledet praksis i nærheten av der du bor.

Hvis du har erfaring fra undervisning eller allerede jobber i skolen er dette i ideell utdanning for deg.

Målgruppe og opptakskrav

Generell studiekompetanse/realkompetanse, minimum 35 i skolepoeng og karakteren 3 i matematikk og norsk.

Mål for studieprogrammet

Fagplanen for nettbasert grunnskolelærerutdanning 1-7 bygger på rammeplan fra 2010.

Lærerstudenten er en kommende kulturarbeider som lærer om fag og av fag. Studieprogrammet ønsker å utvikle yrkesbevissthet og fagstolthet.

Profesjonsutdanning

Nettbasert grunnskolelærerutdanning er en profesjonsutdanning som kombinerer fag og fagdidaktiske emner, pedagogisk teori og veiledet arbeid i praksisskole. Faglig kompetanse er et hovudansvar for studiefaga. Lærerprofesjonen belyses gjennom de faglige vinduene som åpner seg mot praksis og det lyset praksis gir inn i faga.

Kjernen i studieprogrammet er følgende områder for dannelse: Didaktisk kompetanse og grunnleggende ferdigheter utvikles i fag, læringsledelse og samhandling utvikles ved empati og kommunikasjon, endrings- og utviklingskompetanse ved å forholde seg til en bevegelig læringsverden, yrkesetisk kompetanse ved å møte mangfoldet i praksisskolen.

Pedagogikk og elevkunnskap (PEL) skal gi studentene kunnskap om barns utvikling og læring og hjelp til å planlegge undervisning. Faget dekker innhold og arbeidsmåter i grunnopplæringa, læreren som leder og skolens samfunnsrolle.

I fagstudiene skal studentene utvikle solid fagkunnskap, som er en forutsetning for god undervisning og læring. Fagdidaktikken bygger bru mellom vitenskapsfag og skolefag. Fagdidaktikken drøfter fagets egenart, innhold og arbeidsmåter og vurderer planer og undervisning.

Studieprogrammet behandler Kunnskapsløftet, forholdet mellom vitenskapsfags, studiefag og grunnskolefag og belyser grunnleggende ferdigheter, endringer i yrkesrolle, det flerkulturelle perspektivet, samiske forhold, tilpasset opplæring, vurdering og grunnverdier i lærerprofesjonen.

De grunnleggende ferdighetene – å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig, å kunne lese og regne og å bruke digitale verktøy – inngår i lærerutdanningen ved at hvert enkelt fag har ansvar for at studentene får kunnskap om hvordan de kan jobbe med elevenes utvikling av disse ferdighetene i det enkelte fag. PEL og norskfaget har imidlertid et spesielt ansvar for dette.

Praksisopplæringa omfatter 100 dager og er fordelt på fire år.

Videre studiemuligheter

Studieprogrammet gir god mulighet til videre studier og påbygging til master.

Fra og med 5. år kan studenten velge fag som inngår som første år i masterstudium viss tilstrekkelig fordypning fra før. HIT har følgende masterstudier: Formgiving, kunst og håndtverk, kroppsøving, idrett og friluftsliv, kulturstudier, natur, helse og miljøvern og tradisjonskunst. Flere er under utvikling.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Obligatoriske emner
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
 
PEL 101 Pedagogikk og elevkunnskap - Lærerens
tilrettelegging for elevenes læring og
utvikling
15,00 O
PEL 102 Pedagogikk og elevkunnskap - Elevenes
faglige, sosiale og personlige læring
og utvikling
15,00 O
PEL 103 Pedagogikk og elevkunnskap - Læreren og
fellesskapet
15,00 O
PEL 104 Pedagogikk og elevkunnskap -
Bacheloroppgave
15,00 O
MAT 101 Matematikk 1 - Modul 1. Tall, geometri
og måling
15,00 O
MAT 102 Matematikk 1 - Modul 2. Algebra,
funksjoner, statistikk og sannsynlighet
15,00 O
NOR 101 Norsk 1 - Munnlege, skriftlege og
samansette tekstar
15,00 O
NOR 102 Norsk 1 - Språkutvikling hos barn.
Skrive- og leseopplæring
15,00 O
Sum:
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Valgemner
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
 
ENG1-7 Engelsk 1-7 30,00 V
30IKT1 IKT i læring 30,00 V
30KROPP1 Kroppsøving 1 30,00 V
15MAT21 Matematikk 2, modul 1, funksjonslære 15,00 V
15MAT22 Matematikk 2, modul 2, statistikk og
sannsynlighetsregning
15,00 V
15MAT3 1 Matematikk 3, modul 1, tallære og
didaktikk
15,00 V
15MAT3 2 Matematikk 3, modul 2, geometri,
vektorregning og lineær algebra
15,00 V
30MUS1 Musikk 1 30,00 V
30MUS2 Musikk 2 30,00 V
NAT 501 Naturfag 1 - Biologi, økologi, geologi,
kjemi og fysikk
15,00 V
NAT 502 Naturfag 1 - Biologi, fysikk, geofag og
miljølære
15,00 V
NAT 503 Naturfag 2 - Humanbiologi, evolusjon,
kjemi og meteorologi
15,00 V
NAT 504 Naturfag 2 - Fysikk, biologi, genetikk
og biogeografi
15,00 V
30NORSK2 Norsk 2 30,00 V
30DRA Drama 1 30,00 V
20KRL Religion, livssyn og etikk 20,00 V
30SF1 Samfunnsfag 1 - med vekt på Norge og
Midtøsten
30,00 V
30SF2 Samfunnsfag 2 - med vekt på Norge og
Europa
30,00 V
30SP Spesialpedagogikk 30,00 V
Sum:
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Studiemodell:

År

Fag

1

Norsk 30 stp

Pedagogikk og elevkunnskap

(PEL) 15 stp

Praksis, 5 uker

2

Matematikk 30 sp

PEL 15 stp

Praksis, 5 uker

3

undervisningsfag

PEL 15 stp

Praksis, 5 uker

4

undervisningsfag 30 stp BA- oppgave 15 stp

Praksis, 5 uker

5

undervisningsfag/skolerelevante fag 30 -60 stp

 

Nettbasert grunnskolelærerutdanning 1-7 er et femårig deltidsstudium på 240 studiepoeng (stp). 120 stp er obligatoriske fag og 120 stp valgfrie. Obligatoriske fag er: matematikk 30 stp, norsk 30 stp og pedagogikk og elevkunnskap med BA oppgave 60 stp.

Studiet har samme mål som ordinær grunnskolelærerutdanning 1-7, men er et samlings- og nettbasert deltidsstudium med annen organisering, arbeidsform og vurdering. 120 stp obligatoriske fag går over tre år. 120 stp valgfag er fordelt over 2-3 år avhengig av studiefart. Fjerde og femte år er Fordypningsenheter på inntil 60 stp. Lærerkompetanse oppnås etter 5 eller 4 år avhengig av studiefart.

Valg av fag

I den valgfrie delen skal minst 60 stp være i obligatoriske fag i grunnskolen. Studenten har tilgang på alle fag ved avdelinga, men nett- og samlingsbaserte valgemner er for 2010:

  • Digital bildebehandling
  • Kunst og håndtverk 1
  • Ikt i læring
  • Norsk 2
  • Samfunnsfag 2
  • Spesialpedagogikk
  • Engelsk 1

I studieprogrammet ligger innføring i grunnleggende etiske, forskningsmetodiske og vitenskapsteoretiske emner.

I fjerde studieår inngår en bacheloroppgave tilsvarende 15 studiepoeng. Bacheloroppgaven er lagt til faget pedagogikk og elevkunnskap og oppgaven skal være profesjonsrettet. Det innebærer at den skal knyttes til praksisfeltet eller andre sider ved skolens virksomhet. Tematisk skal bacheloroppgaven forankres i studentenes undervisningsfag de tre første årene og/eller PEL.

De ulike faggruppene samarbeider om BA-oppgaven og studentene selv skal velge tema for oppgaven. Tema vil være bestemmende for hvem som blir utnevnt til veileder.

Arbeids- og læringsformer

Nettbasert grunnskolelærerutdanning er for studenter som ønsker et fleksibelt studieløp med redusert progresjon. Sjølstudier har større plass og nettkommunikasjon er viktig i kontakten mellom lærere og studenter og studentene innbyrdes. Studentene må ha tilgang til pc med rask Internett-tilgang og webkamera, se egne tekniske spesifikasjoner. Studiet er bygd opp med samlinger, obligatorisk arbeid i mellomperiodene på nett, mappekrav og prosjekter. Arbeids- og undervisningsformer varierer mellom individuelt arbeid, gruppearbeid og forelesinger. Fagarbeidet er bygd på et obligatorisk pensum og alle studenter er i arbeidsgrupper som bearbeider fagstoffet.

Nettbasert grunnskolelærerutdanning kombinerer en- og flerfaglige arbeidsmåter. Et viktig læringsmål er å skape fagkritisk refleksjon ved å by på faglig utfordringer. Arbeids- og vurderingsformene preges av:

  • Flerstemmighet
  • Fortelling
  • Fordypning

Mye av tida i studiefaga brukes til arbeid med teori, verktøy og tekst. Fagets studiepoeng angir arbeidsmengde. 1 stp tilsvarer 25 t arbeid, 45 stp tilsvarer et arbeidsår på 1125 timer. Faglærers rolle er å fungere som inspirator og rettleier og den organiserte undervisninga er ment å støtte tilegnelsen av stoffet, som for en stor del skjer i mellomperiodene. Undervisninga skifter mellom forelesing, seminar, gruppearbeid og individuell rettleiing på studiested og på nett.

  • Arbeidskrav er regulert i fag- og semesterplaner etter studiepoengsvekt
  • Hvert trinn tilsvarer 45 stp, som måles ved mappeinnlevering/fagplanregulerte aktiviteter/avsluttende vurdering
  • Fagstoff, oppgaver, timeplaner/praksisinfo legges i klasserommet på Fronter
  • Studenten plikter å kople seg til klasserommet minst to ganger hver uke i studieåret for å lese meldinger, sende meldinger eller delta i diskusjonsgrupper.
  • Obligatorisk deltaking i arbeid iflg fagplanen, praksis, praksisforberedelse/oppsummering og oppgaveinnlevering i mappe. Det er studentens ansvar å vedlikeholde arbeidet i gruppe på samlinger og på nett.
  • Aktuelle arbeidsmetoder er skrivesnakking, diskusjonsgrupper, nettseminar og informasjonsformidling på nett
  • Obligatorisk bruk av forum – diskusjonsrom – spørsmål til faglærere som kan være av interesse for flere, ideer til løsning på oppgaver, drøfting av faglige spørsmål

Hvert trinn har en kontaktlærer med veilederansvar for studentenes studiesituasjon. Kontaktlærer skal møte seminargruppa på hver samling og ha minst ett møte med hver basisgruppe hvert semester.

Internasjonalisering

Studenten kan ta 30 stp (ett semester) ved en utdanningsinstitusjon utenfor Norge.

EFL samarbeider med institusjoner i Norden, Europa og USA i utvekslingsprogrammene Socrates/Erasmus og Nordplus. Avtalene dekkes alle fagområder. Studenten kan du få stipend for å være en periode i utlandet.

”Tid for tid-prinsippet” gjelder. Utenlandstid erstatter undervisning på hjemme-institusjonen.

Forholdet mellom teori/praksis

Praksis er integrert i Nettbasert grunnskolelærereutdanning 1-7 og studentene skal ha veiledet grunnskolepraksis: klasselærerpraksis og fagdidaktisk praksis. Minst en praksisperiode skal gjennomføres i en annen skole enn der studenten eventuelt har sin arbeidsplass.

Praksisopplæringa skjer i praksisskolen, i fagundervisninga og i forberedelse, gjennomføring og bearbeiding av praksis. Praksis legges i blokk i studieåret og noe som fleksibel praksis. Praksis kan organiseres som prosjekt knyttet til bestemte profesjonsemner– for eksempel i PEL, norsk eller fra andre fag.

Vurderingsformer

En viktig del av læringsarbeidet i nettbasert grunsnkolelærerutdanning 1-7 er egenskriving i mappe, som grunnlag både for underveis- og sluttvurdering. Hver student utarbeider sin egen mappe for hvert studieår. Det brukes to typer mapper: arbeidsmappe og presentasjonsmappe. Arbeidsmappa er en læringsmappe som dokumenterer studentens aktiviteter og inneholder ulike typer arbeid studenten må ha gjennomført før sluttvurdering. Presentasjonsmappa inneholder dokumenter som blir utsatt for formell sluttvurdering og er et tekstutvalg fra arbeidsmappa. Mappekrav reguleres av fagplanene.

Vurderingsgrunnlaget er fagarbeid med variert dokumentasjonsform, f.eks. skriftlige arbeidsmapper, muntlig presentering, dramatisering. Ulike tilbakemeldingsformer skal gi trening i å begrunne, formidle og dokumentere. Studenten bruker praksisskolene til å skaffe seg kunnskap og prøver ut teorier i studiet ved fleksibel praksis.

Studiekvalitet og skikkethet

For å få god studiekvalitet arbeider EFL med:

Individuelle utdanningsplaner, veiledning, fagkritisk arbeid i studieutvalg, evaluering i årstrinn og seminargruppe, møter med tillitsvalgte, ekstern evaluering av studieprogrammet minst hvert femte år.

Studenten på nettbasert allmennlærerutdanning kan vente at EFL:

  • gir informasjon om lærestoffet og hva som ventes faglig av studenten
  • gir relevant undervisning, veiledning og eksamen i samsvar med fagplan
  • bruker fronter som veiledning- og informasjonskanal
  • bruker webkamera i veiledning
  • bruker videokonferanseporgrammet nefsis (meetcon.no) i undervisningen
  • legger til rette for varierte vurderingsformer
  • gir objektiv og rettferdig bedømming

EFL venter at studenten:

  • organiserer egen tidsbruk, skaffer seg nødvendige forkunnskaper, faglitteratur og møter forberedt
  • legger inn tekster i arbeidsmappe etter gjeldende frister og kriterier
  • samarbeider med andre studenter i læringsarbeidet
  • møter til samlinger og synkron og asynkron undervisning i mellomperiodene
  • kopler seg til klasserommet i fronter minst to ganger pr uke i studieåret
  • deltar i undervisning på nett to dager pr. uke, på dagtid.

Skikkethetsvurdering inngår i en helhetsvurdering av studentens faglige, pedagogiske og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer. Løpende skikkethetsvurdering l foregår i hele studiet (Jf. Forskrift om skikkethet juli 2003).


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Anders Davidsen <Anders.DavidsenSPAMFILTER@hit.no> - 28.05.2010